tirsdag 28. september 2010

Høsttur fra Haugen Gård (Sandsletta) til Svolvær

Lørdag 25. september gikk jeg og ei venninne turen fra Haugen Gård ved Sandsletta til Svolvær. Det er en kjent tur for mange, og går fra nordsiden av Austvågøy, over fjellene, til Svolvær på sørsiden av øya.

Vi sjekka værmeldinga på forhånd, og var fornøyde med at det var meldt fint vær hele lørdagen. Jeg ble imidlertid litt skeptisk da vi ankom Haugen Gård, og jeg så skyer og tåke over fjellene. Veldig ofte ender det nemlig med at skodda "henger seg fast" i disse fjellene, og blir liggende der. Turen kom ikke til å bli like fin hvis vi skulle gå i et "skoddehav", kontra å kunne nyte utsikten og alle de vakre høstfargene.

Vel, vi la uansett i vei, og allerede på tur opp første stigninga - Damheia - fikk vi første gløtt av sol. Det ble riktig nok ikke sol fra skyfri himmel, men været var i høyeste grad akseptabelt gjennom hele turen; lettskyet, gløtt av sol og med noen få, små regnbyger av og til.

Vi passerte Isvatnet og gikk videre til Botnvatnet før vi satte oss ned og tok en matpause. Ved Botnvatnet passerte vi turens høyeste punkt, 509 moh i følge min GPS.
Naturen og terrenget her oppe er ganske karrig og steinete med lite vegetasjon. Ikke dessto mindre er det fantastisk å se de flotte fargene i naturen nå på høsten.


Botnvatnet

Etter å ha passert Botnvatnet, begynner nedstigninga mot Svolværmarka. Stien går i lia, ganske høyt over Svartvannet, og med ei flott utsikt mot Svartvannet og Rundtind. Utsikten sørover mot Svolværvannet, Svolvær og Vestfjorden er også fantastisk.


Svartvannet og Rundtinden
Stien ut, langs Svolværvannet, er ganske gjørmete og våt - spesielt nå, siden det har vært en del nedbør i år... Nå må jeg skryte litt av turlaget her, som gjør en formidabel jobb med å klopplegge traseen innover marka. De er ikke helt ferdige, men har allerede kommet ganske langt med arbeidet.
Vi var selvfølgelig glade for å nå kloppene, nå kunne vi gå tørrskodd over de største myrene.

Svolværmarka

Totalt brukte vi 5 timer og 20 minutt på turen. Da hadde vi gått i et ganske rolig tempo, og hatt en matpause + mange fotopauser underveis.


- Joda, jeg innrømmer det gjerne - jeg ble litt hekta på å lage slike "Slide-show" da jeg først fant ut hvordan jeg skulle lime dem inn i bloggen min. -Så her er flere bilder fra turen: (Den reklamegreia kan man bare krysse bort, så ser man bildene bedre...)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar