søndag 25. oktober 2009

Høsttur på Tuva


Høsten byr på så mangt, spesielt hva vær angår. Skal man være avhengig av sol fra skyfri himmel for å komme seg ut på tur, kan det hende det blir langt mellom turene.
Lørdag 17. oktober gikk jeg og min kjære turen på fjellet Tuva (477 moh), på Austvågøya i Lofoten.
Tuva er den toppen til venstre. Følger du ryggen mot høyre kommer du til Blåtind 621 moh).

Dette bildet er tatt fra stien over Grønnåsen.
Grønnåsvannet med Blåtind i bakgrunnen.
Dette vannet var for øvrig byens drikkevannskilde inntil for noen få år siden.



Det var nok litt for seint på året til å fange opp de flotteste høstfargene, men ved Grønnåsvannet var det noen ospetrær som var riktig gule/gulgrønne og flotte.
Synd at et foto aldri gjengir fargene som de er i virkeligheten...
Jeg kunne sikkert redigert bildet og fått fram fargene på en annen måte, men det har jeg da altså ikke gjort...
Utsikt mot vest. Svolværvannet med Hans Meyer-fjellet midt på bildet. Ryggen opp mot Tuva helt til høyre og Rismålstindan, med snø, i bakgrunnen.
Om vinteren er dette et populært utfartssted. Det går skiløyper over vannene i "lavlandet", og man kan gå på ski "Rundt fjellet", som vi sier.
Med det mener vi i praksis rundt Hans Meyerfjellet. En kjempeflott tur!
Stien opp til Tuva går tidvis langs elva som renner ned til Grønnåsvannet. Et sted går stien forbi en kulp der det også er en liten foss.
Et vakkert skue, men dessverre vanskelig å ta et ordentlig bilde av pga lysforholdene denne dagen - i kombinasjon med mine ferdigheter som fotograf... (-må visst lære meg dette ordentlig...)
Da vi kom opp på Tuva, kom det en skikkelig "eling"- en byge med både vind og sludd/regn. Jeg pakket ned kameraet og vi satte oss i le (så godt som mulig) og spiste nistematen og drakk kaffe og kakao før vi gikk ned igjen. Herlig tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar