lørdag 4. september 2010

Glomtind i juli 2010

Til tross for at vi skriver september, fikk jeg lyst til å legge ut noen bilder fra enkelte av sommerens fjellturer. Jeg og Pia mi gikk på Glomtind en finværsdag i juli (det var ikke mange slike, egentlig...), og her er noen av bildene.
Glomtind ligger nær Vågakallmassivet. Vågakallen er, med sine 942 meter, ett av de høyeste fjellene i området. Noen få andre topper når over 1000 meter. På bildet under, er Glomtind den spisse toppen til høyre, mens Vågakallen troner i bakgrunnen til venstre. Det er flere mulige adkomstveier hvis man skal gå opp på Glomtind. Man kan ta av fra E10 og gå gammelveien over Rørvikskaret. På toppen av skaret går stien videre opp til Glomtind. Alternativt kan man svinge av E10 ved Hopen og ta stien som begynner like etter fyllinga på veien til Kalle. Det er den veien jeg og Pia mi gikk på denne turen.
Her er utsikten fra ryggen opp mot Glomtind. Til venstre litt av Hopen, Kalle i midten og mot høyre. Kallestranda - et populært og flott område, til høyre. Lenger ute i havet ser vi Moholmen fyr.
Det er en grei sti hele veien opp. Det første stykket kan være litt vått/gjørmete, spesielt hvis det har regnet eller vært vått. Ellers følger stien ryggen oppover, og man ser toppen nesten hele tiden. Stien er ikke like tydelig over de steinete partiene, men det er umulig å gå feil, man går i grunn bare videre oppover.
Man er ikke kommet så veldig langt før man har en nydelig utsikt til noen fantastiske fjell. Dette området er svært populært blant klatrere, og det går mange klatreruter i hele massivet.
Veggen opp til Glomtind er ganske steil og bratt, og også her klatres det.
Fra toppen har man utsikt videre vestover. Her er E10 med Rørvikvannet ved siden av. Man skimter gammelveien over Rørvikskaret i fjellsiden til høyre. Nå går E10 i tunnel under skaret.
Vestvågøy vises så vidt i bakgrunnen.
Dette var, som nevnt, en av finværsdagene vi hadde i sommer. På nordsiden av øya, derimot, var det ikke riktig så fint alltid. Der lå nemlig havskodda, noe vi også ble minnet på hver gang vi kikka mot fjellene mot nordvest. Dette er et ikke så ukjent fenomen her, dessverre...
På bildet her ser man E10 på østsiden av Rørvikskaret, og stien som går fra toppen av skaret opp mot Glomtind.
Nydelig utsikt fra toppen av Glomtind mot Hopen, Ørsnes, Kabelvåg.
Øyene Skrova og Lillemolla langt bak.
Vågakallen (i bakgrunnen), og en helt fantastisk utsikt! Nedenfor er det bratt!!
Herlig å sette seg ned på toppen, nyte utsikten og en god, medbragt niste.
Tursjokolade er obligatorisk!
-og Tursjokoladen over alle Tursjokolader er selvfølgelig Kvikk Lunsj!