lørdag 27. februar 2010

Votter og handfarga garn

Jeg er en stor fan av ullgarn!! Ulla har helt unike egenskaper, både når det gjelder å holde på varmen, og som materiale å jobbe med (strikking, toving feks).
Jeg kjøpte ei hespe handfarga ullgarn fra ei dame i USA,(Bloggen hennes finner du her) og stor var gleden da jeg noen dager senere fikk denne hespa i posten :)
Jeg hadde allerede bestemt meg for å strikke et par votter til meg selv av garnet. Nå om vinteren er ullvotter med vindvotter utenpå en del av standardbekledninga mi når jeg skal ut på tur, på fjellet eller i marka, nemlig. :)

Her er resultatet! Vottene ble helt nydelige. Fine farger og gode å ha på.
Min kjære Handyman hadde også behov for nye votter, så da ble det et par til ham også.
Vottene til han er strikka i Ren ny ull på p nr 4, samme pinnenr som jeg brukte til mine votter. Alle vottene er tova forsiktig i maskinen. Da blir de tettere, gode og varme, og mer slitesterke.
Oppskrifta er ganske enkel.
Damevott:
Legg opp 32 masker fordelt på 4 p på p 4. Strikk 22 omg 2 r, 2 vr (evt 1 r, 1 vr). Øk med 4 m jevnt fordelt på p den siste omg. Strikk deretter r 14 omg. Strikk inn tråd til tommel over 8 masker. Strikk videre 32 omg r. Fell deretter av, 2 m sm på beg av hver 1. og 3. p, sist på hver 2. og 4. p til du har 8 m igjen totalt. Trekk tråden gjennom maskene. Ta ut tommeltråden og plukk opp 18 masker fordelt på 3 pinner. Strikk 17 omg r. Fell av som på votten til du har 4 m igjen. Trekk tråden gjennom maskene. Fest alle løse tråder, tov gjerne vottene lett i maskinen på 40 grader finvask.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar