søndag 28. februar 2010

Pjona luer


Disse luene pjona jeg for et par uker siden, men jeg har ikke hatt tid til å legge ut bilder av dem før nå.
Egentlig tenkte jeg at jeg skulle legge ut oppskrifta også (og det skal jeg gjøre), men det må bli litt senere.

Den sorte og lilla lua pjona jeg slik at den skulle matche vottene jeg laga for en liten tid tilbake. Det ble jo et ganske flott sett, synes jeg.




Fikk Pia mi til å være modell for lua. Lua satt som støpt.
:)















Den røde lua pjona jeg litt større enn den sorte. La opp flere luftmasker i omkrets og pjona flere omganger før jeg begynte å felle av.
Siden den var i største laget til alle oss her i huset, tenkte jeg at jeg skulle tove den litt i maskinen...








... med det resultat at nå passer den i hvert fall ingen av oss her i huset! :)

Men lua ble tykk og god, den. Antar at jeg lager et fór inni den og gir den bort i presang til noen av den yngre garde :)

4 kommentarer:

  1. Så tøffe luer.Håper du legger ut oppskriften etterhvert.

    SvarSlett
  2. Hei.
    Den sorte lua og vottene med lilla mønster, har du mulighet til å legge ut oppskriften på dem etterhvert? jeg syntes de var fantastisk fine og fikk litt lyst til å lage slike til venner og familie =)
    Ettersom jeg er helt ny i pjoning (skal starte på de første vottene i dag), er det fantastisk at du legger ut bilder underveis i arbeidet og viser så detaljert hvordan det skal gjøres! Damer og menn som deler så hjertelig av arbeidet sitt, holder i live gamle håndtverkstradisjoner! Og, takk og lov for dere som gir kunnskap og lærdom til andre! =D Fantastisk blogg!

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelige kommentarer! :)
    Jeg skal forsøke å legge ut oppskriftene på både lua og vottene etter hvert. Så flott at flere er interesserte i å pjone!
    Jeg skal fortsette å legge ut diverse oppskrifter, så bare ta en titt innom bloggen, så finner du dem.

    SvarSlett
  4. Takk for luebildene. De holder i massevis som oppskrift.
    Nu mangler jeg bare oppskrift på pjona genser :)

    Takk Lonemor, du er en knupp

    Rune

    SvarSlett