lørdag 27. februar 2010

Skitur - "Rundt fjellet"


Her hvor jeg bor er "Rundt fjellet" et begrep vinterstid. Da kan man - fortrinnsvis med ski på beina - ta runden opp i høyden og rundt Hans Meyer-fjellet. En herlig tur med flott nedkjøring, enten via slalombakken eller ned Sætra.
Fantastiske nedkjøringer begge!
Her er noen av bildene jeg tok sist fredag, 26. februar, da jeg tok meg en tur.
Som bildene viser var det strålende vær! Sol fra skyfri himmel og puddersnø! jeg følger løypa innover Svolværvannet mot Sætra.


Fra der hvor jeg står og tar bilde innover Svolværvannet har jeg utsikt rett mot slalombakken. Flott og utfordrende bakke med mange nedkjøringsmuligheter.
Fantastisk bakke, men av og til litt vanskelig tilgjengelig av den grunn at man må gå til fots over Svolværvannet for å komme til bakken. Det innebærer at isen må være sikker før man tar turen + at mildvær og overvann på isen i løpet av vinteren også kan begrense besøket.


Opp Sætra, en stigning på drøyt 250 høydemeter. Jeg valgte "skyggesiden", dvs å gå på venstresida av dalen. Mens jeg ennå var nede på Svolværvannet traff jeg en kjenning som kunne fortelle at to personer hadde tatt turen opp Sætra tidligere denne dagen. Jeg fulgte i grove trekk sporene til den ene av disse, som hadde gått opp på samme siden som meg.
Litt senere på året kommer sola så høyt på himmelen at den skinner her også.
Turen opp Sætra tar en drøy halvtime. Litt tungt å gå i dag, selv med feller på skiene på grunn av at det etter nattens snøfall lå et godt lag nysnø her.

Utsikt fra Sætra mot Botntinden (711 moh).
Fantastisk utsikt, strålende vær! :)










Endelig på toppen av Sætra, og jeg kan ta av fellene.
Fra her hvor jeg står har jeg nå Rismålstindan (672 moh) til høyre, Mingmaurtindan (617 moh)lengst bort til høyre og Austre Nøkkvannet rett forut.
Ikke et menneske å se, helt stille og fredelig og bare SÅ fantastisk nydelig!






Etter å ha gått over både Austre Nøkkvann og Store Nøkkvannet er det ei slak nedkjøring før man kommer til slalombakken.
Jeg oppdaget plutselig månen (fullmåne om to dager) bak Tuva og måtte selvfølgelig ta bilde av månen, fjellene og utsikten.
Tuva (477 moh) er den lille toppen midt i bildet. Blåtinden (621 moh) er den store toppen helt til høyre på bildet. Jeg oppdaget skispor opp til toppen av Blåtinden, nedenfor ryggen som går fra Tuva til Blåtinden. Sikkert ei vanvittig flott nedkjøring, men akkurat der er det litt utenfor mitt ambisjonsområde!

Like før jeg kommer inn i slalombakken har jeg ei fantastisk utsikt over vinterlige Lofotfjell, hav og litt av byen - Lofotens hovedstad.
Blåtind og Fløya (590 moh) til venstre. Øya Lillemolla midt i bakgrunnen og fjellene på Hamarøya som kan skimtes helt i bakgrunnen.
Flott tur!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar