lørdag 27. februar 2010

Snurreskjerf

Her om dagen fortelte en venninne meg at hun hadde sett noe som kaltes "Snurreskjerf" og som var veldig flott - og dessuten enkelt å lage.
Visstnok kan man både hekle eller strikke slike.

Dette måtte jeg forsøke, tenkte jeg, og henta fram noe melert garn fra lageret mitt. (Julia + heklenål nr 6)


Oppskrifta som hun forklarte var så enkel som dette;

Hekle ei remse med luftmasker - så lang som du vil ha skjerfet. (jeg har 220 lm). Så hekler du to staver i hver luftmaske, snur og hekler to staver i hver stav.
Dersom du vil ha skjerfet litt bredere hekler du igjen to staver i hver stav.
De morsomme snurrene kommer av seg selv etter hvert som du hekler.
Skjerfet er dekorativt og gjør seg godt sammen med en ensfarget genser i matchende farger. Imidlertid ble jeg ikke helt fornøyd med garnvalget mitt (100 % ull) - for dette garnet klør og stikker rundt halsen (-æsj!).
I mangel på modell måtte gode, gamle Bamse stille opp, noe han ikke takket nei til :)


1 kommentar:

  1. Hei - jeg hekler snurreskjerf slik: Hekle luftmasker løst med dobbel tråd til ønsket lengde, så 4 staver i hver luftmaske i 1.rad nå med enkelt garn, deretter 2 staver i hver stav i 2.rad - bruk tynt garn i en merinoull/silke blanding og tykk heklenål 6 - 8. Fort og lekkert! mvh. Helle

    SvarSlett