torsdag 14. januar 2010

Oppskrift på pjona votter til dame


Denne oppskriften blir passe til en damehånd slik jeg pjoner - sånn passe løst, ikke for fast/stramt. Mitt beste råd er imidlertid at du bruker denne oppskrifta som et utgangspunkt, og endrer i forhold til om du pjoner løsere eller fastere.
Jeg endrer også litt i forhold til selve grunnoppskrifta av og til. For eksempel lengden på "vrangborden" og om jeg tar sammen votten med noen masker etter vrangborden, slik at den blir smalere i selve hånden. Dette er en smakssak, og man finner fort ut hvordan man foretrekker det.
OPPSKRIFT:
Fritidsgarn, heklenål nr 7. (Hvordan man pjoner? -se lenger ned i bloggen for et lynkurs...)
Legg opp 30 luftmasker. Ta sammen til en ring med en kjedemaske.
Pjon "Mønster 1" 11 omganger. Her kan du variere farger og striper etter eget ønske.
Fortsett med mønster 2 10 omganger. Når du kommer til der hvor du skal ha tommelen hekler du 5-6 luftmasker (som oftest 5) og hopper over tilsvarende masker før du pjoner videre.
Pjon 15 omganger og fell av slik:
xPjon sammen to masker (heklenåla gjennom to masker før du trekker garnet med deg tilbake gjennom de to + den du hadde på heklenåla fra før) pjon tre masker x. Gjenta fra x til x ut omgangen. xPjon to masker sammen, pjon to masker x. Gjenta fra x til x ut omgangen. xPjon to masker sammen pjon en x. Gjenta fra x til x ut omgangen. Deretter pjoner du to og to masker sammen til det er 4 masker igjen. klipp av tråden, trekk den gjennom og avslutt.
Tommelen pjoner du ved å ta opp 14 - 15 masker rundt tommelhullet. Pjon mønster 2, 10 omganger før du pjoner to og to masker sammen helt til du bare har 4 masker igjen. Klipp av tråden og trekk den gjennom.
Sy inn trådendene, børst eller tov vottene.
Lykke til til alle som forsøker! :)

6 kommentarer:

  1. Tusen takk. Prøver meg på vottene nå. Kjekt å lære noe nytt.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Takk for fin opplæring i hvordan man pjoner votter! :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for en god forklaring. Jeg har nå pjonet fem pår no. Å de ble så fine.

    SvarSlett
  5. Takk for oppskriften. Har pjonet 9 par nå. Jeg forstørret oppskriften og pjoner med 37 masker, og tover til passe størrelse med 40-60 grader og milo. Bruker kattebørste på dem når de er tørre. Da blir de så lun og fine :) igjenn tusen takk!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for at du deler oppskrift,gleder meg til å prøve

    SvarSlett